Informações e inscrições

FORUM DANÇA

Espaço da Penha - Travessa do Calado 26-B, 1170-070 Lisboa
Tel. 213 428 985 \\ Tlmv. 925 103 596
E-mail: forumdanca@forumdanca.pt

 


 

Workshops Novembro 2019

 

 

23 e 24 de Novembro \ 11h00 às 17h00

Workshop de Butoh, com Yael Karavan


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Oficina de Butoh, compartilhando 20 anos de experiência

APRESENTAÇÃO
“Constantemente renascemos. E não será suficiente simplesmente sair do útero materno. Precisamos de muitos nascimentos. Renascer sempre e em todos os lugares Constantemente.” - Tatsumi Hijikata
Butoh é uma dança de vanguarda, uma filosofia e um método que foi criado no Japão, no final dos anos 50, por Tatsumi Hijikata e Kazuo Ohno. Não se trata de uma técnica, mas de um método e uma abordagem da dança que nasce de dentro de nós e nos conecta a nossa essência, natureza, universo e aos ciclos da vida e da morte.
Yael Karavan tem mais de 20 anos de experiência, durante os quais teve a oportunidade de trabalhar com os fundadores do Butoh no Japão: Kazuo Ohno e Motofuji San - esposa de Tatsumi Hijikata, bem como com Tadashi Endo, Yumiko Yoshioka, Carlotta Ikeda, Sankai Juku, Ko morobushi, Katsura Kan, Atsushi Takenuchi, Minako Seki, Akira Kasai entre outros.
Os principais elementos que serão trabalhados na oficina são: metamorfose, presença, prontidão, contraste, a dança através de imagens e tensão entre opostos. O objetivo é libertar o corpo do conjunto de gestos e movimentos preconcebidos e mudanos ao qual ele está habituado, permitindo o acesso à profunda e autêntica essência do movimento e expressão arquetípica.
“Minha dança está longe das convenções e técnicas. Minha dança é o desvelar de uma vida interna” Tatsumi Hijikata

BIOGRAFIA
Yael Karavan, premiada performer, dançarina e diretora artistica da Karavan Ensemble, Yael nasceu em Israel e cresceu na Florênça, em Paris e em Londres. Pesquisando a Dança, atravessou a Europa e o Japão buscando por uma linguagem de expressão física que ligasse o Oriente e o Ocidente, a Dança e o Teatro. Estudou e trabalhou com mestres do Butoh, como Kazuo Ohno, Tadashi Endo, Carlotta Ikeda, Yumiko Yoshioka, Akiko Motofuji, Ko Morobushi, Katsura Kan, Yukjo Kaseki, Yuko Kawamoto, entre outros. Foi membro da MaMu Dance Theatre por aproximadamente 8 anos e da Ten-Pen-Chi, liderada por Yumiko Yoshioka durante 3 anos.
Mais informações: www.yaelkaravan.com

INSCRIÇÕES
Inscrições para o email forumdanca@forumdanca.pt
Destinatários: Profissionais, estudantes e pessoas com experiência prévia em movimento, dança e/ou teatro.
Número máximo de participantes: 20 pessoas

TAXA DE PARTICIPAÇÃO
Até 15 de Novembro: 65,00 €
Após 15 de Novembro: 75,00 €
Desconto: 10% alunos e ex-alunos de cursos do Forum Dança.


 

ENGLISH

23 and 24 de November \ 11h00 to 17h00

BUTOH WORKSHOP, with Yael Karavan

Butoh Workshop, sharing 20 years of experience

PRESENTATION

"Again and again we are reborn. It is not enough simply to be born of the mother's womb. Many births are necessary. Be reborn always and everywhere. Again and again." - Tatsumi Hijikata
Butoh is an avant-garde dance of transformation created in the end of the 50ese in Japan. Karavan is sharing over 20 years of experience having worked with the founding members of Butoh Dance as well as 2nd and 3rd generation in Japan and Europe. Butoh is not a technique but a method and philosophy. The main elements that will be explored in the workshop are metamorphoses, dance through imagery, presence, awareness and the tension between opposites. The aim is to free the body from its mundane preconceived set of gestures and movements and thus allowing us to access a deeper and more authentic essence of movement and archetypal expression. Questioning how can Butoh be translated into a European Body and why is Butoh not just relevant but extremely vital nowadays.
"My dance is far removed from conventions and techniques, it is the unveiling of the inner life." - Tatsumi Hijikata

BIO
Yael Karavan, award winning performer, dancer and Artistic director of the Karavan Ensemble, Yael was born in Israel and grew up in Florence, Paris and London. In her dance research she travelled across Japan and Europe searching for a physical language of expression which bridges between East and West, Dance and theatre. She studied and worked with Butoh masters such as Kazuo Ohno, Tadashi Endo, Carlotta Ikeda, Yumiko Yoshioka, Akiko Motofuji, Ko Morobushi and Katsura Kan, amongst others. She was a member of Tadashi Endo's MaMu Dance Theatre for nearly 8 years and of Ten-Pen-Chi led by Yumiko Yoshioka for 3 years.
More info: www.yaelkaravan.com

WORKSHOP REGISTRATION
Registration to the email forumdanca@forumdanca.pt
Target: Professionals, students and people with prior experience in movement, dance and/or theater.
Max number participants: 20

PARTICIPATION FEE
Until 15 November: 65,00 €
After 15 November: 75,00 €
Discount: 10% for Forum Dança students and alumni.



 

Workshops Outubro 2019

 

 

7 a 10 de Outubro \ 11h00 às 14h00

Workshop Dança Tradicional Coreana, Ha Yong Bu

Workshop em Inglês [scroll down for English]

No âmbito do programa do Cartografias #2, do Forum Dança, decorrerá entre 7 e 10 de Outubro um workshop de Dança Tradicional Coreana, com Ha Yong Bu.
No dia 12, às 16h00, haverá uma apresentação informal do resultado do trabalho desenvolvido.

WORKSHOP

Os dois princípios condutores deste workshop são o “Eu no espaço” e a “estética da lentidão”. Na dança tradicional coreana "???" significa (?) silencio, (?) meio, e (?) movimento. No seu todo, significa mover-se no meio do silêncio.
Usamos a respiração como uma relação inseparável com o movimento. Iremos dançar em silêncio e também ao som da música tradicional coreana. Para além da aparente imutabilidade na tonalidade desta música, existe um sentimento interior, dinâmico e real, com muitas camadas sensoriais.
Ha Yong Bu ensinar-nos-á a encontrar o nosso movimento no espaço. Esta procura cria um sentimento chamado "??" (sinmyeong) e que está entre o entusiasmo e a exaltação. Ha Yong Bu tem interesse no espaço que é gerado em conjunto, ao esbater as diferenças existentes entre as pessoas.

BIOGRAFIA
Considerado um dos bens culturais imateriais do património da humanidade (UNESCO) na Coreia o Sul. O seu estilo de dança é a Dança Tradicional Miryang (Dança da dinastia Joseon e Dança Coreana Tradicional do instrumento). Nas suas palavras considera-se um poeta que expressa o seu apreço pela vida através da dança. Em 2001 foi convidado pela coreógrafa de renome mundial, Pina Bausch, para apresentar o seu trabalho em várias cidades alemãs (Berlim, Frankfurt, Dusseldorf, Wuppertal).

INSCRIÇÕES
Inscrições para o email forumdanca@forumdanca.pt
Número máx. participantes: 20
Destinatários: Profissionais, estudantes e pessoas com experiência prévia em movimento e/ou teatro.
Taxa de participação: 90 €
Desconto: 15% para profissionais, alunos e ex-alunos de cursos do Forum Dança.

 


 

ENGLISH

From 7 to 10 October \ From 11h00 to 14h00

WORKSHOP OF KOREAN TRADITIONAL DANCE, with Ha Yong Bu (KR)

Workshop in English

As part of Forum Dance's Cartografias #2 programme, a Traditional Korean Dance workshop will be held from 7 to 10 October with Ha Yong Bu.
On the 12th, at 16h00, there will be an informal presentation of the result of the work developed.

WORKSHOP
The two main guiding principles for this workshop are the notion of "Self in Space" and the "Aesthetics of Slowness". In Korean traditional dance "???" means (?) silence, (?) middle, and (?) movement. So together it means to move in the middle of silence.
Using breathing as an inseparable relation with movement. We will be dancing in silence but also to the sound of Korean traditional music. Besides an apparent unchangeable tone of this music, there is a real dynamic felling inside with many sensitive layers.
Ha Young Bu teaches us to find our movement in space. This search in space creates a felling "??" (sinmyeong) something between "enthusiasm" and "exaltation". His main interest is the space that is generated together, eliminating the differences between one and the other.

BIOGRAPHY
Considered one of the intangible cultural assets of the World Heritage Site (UNESCO) in South Korea. His dance style is Miryang Traditional Dance (Joseon Dynasty Dance and Traditional Korean Instrument Dance). In his words he considers himself a poet who expresses his appreciation for life through dance. In 2001 he was invited by world renowned choreographer Pina Bausch to present his work in several German cities (Berlin, Frankfurt, Dusseldorf, Wuppertal).

REGISTRATION
Registration to the email forumdanca@forumdanca.pt
Max number participants: 20
Target: Professionals, students and people with prior experience in movement and/or theater.
Participation fee: 90 €
Discount: 15% for professionals, and Forum Dance students and alumni.



 

Workshops Setembro 2019

 

 

23 a 27 de Setembro

Masterclass com Angus Balbernie + Workshop "Viewpoints na dança e no teatro", com Maria Ramos e Joana Pupo

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O projecto “Viewpoints na Dança e no Teatro” convida Angus Balbernie para uma masterclass que explora a relação entre composição e caos, iniciando assim o segundo workshop de pesquisa cénica na dança e no teatro, através dos Viewpoints.

MASTERCLASS, Com Angus Balbernie
Forum Dança | 23 Setembro 2019 | 10h00 ›› 17h00
“Já não tens nada mais para aprender, aqui e agora.”
Quatro eventos circulares: criação, composição, coreografia, caos.


WORKSHOP “VIEWPOINTS NA DANÇA E NO TEATRO”, Com Maria Ramos e Joana Pupo
Forum Dança | 24 a 27 de Setembro 2019 | 14h30 ›› 18h30
O que acontece no STOP e na SUSPENSÃO?
Este é o ponto de partida para quatro dias intensivos de trabalho em torno dos métodos de improvisação e de composição, a partir dos Viewpoints.
Palavras-chave: Stop, Suspensão, Espaço, Duração, Relação, Olhar, Repetição, Variação, Transição, Activação e Presença.

JAM SESSION PORTAS ABERTAS
Forum Dança | 27 de Setembro das 18h45 até às 20h00

PARA: Profissionais, estudantes e pessoas com experiência prévia em movimento e/ou teatro.

TAXAS DE PARTICIPAÇÃO
Masterclass e Workshop podem ser feitos independentemente ou de forma complementar.
Masterclass - 40€ | Workshop - 100€ | Masterclass + Workshop - 120€

DESCONTOS: - 15% alunos e ex-alunos Forum Dança, Escola Superior de Dança, alunos e ex-alunos de Maria Ramos e Joana Pupo (em qualquer contexto ou escola).

BIOGRAFIAS

Angus McLean Balbernie criou e dirigiu cerca de 85 peças e leccionou em toda a Europa, América do Norte e do Sul, Canadá e Extremo Oriente. Professor convidado regular na EDDC/ArtEZ Arnhem; Scottish School of Contemporary Dance; Dartington College of Arts e Northern School of Contemporary Dance na Universidade de Falmouth. Foi também professor convidado de coreografia na KNUA Seoul (Korea National University of Arts) e LEM, Buenos Aires (centro de pesquisa de Dança/Performance). Angus Balbernie orienta estudantes, coreógrafos/as, bailarinos/as e performers há mais de 35 anos em todo o mundo. Trabalha enquanto performer com outros coreógrafos/as em diversos contextos e formatos, tendo sido nomeado para o prémio Isadora Duncan Award nos EUA. Angus Balbernie: www.angusbalbernie.weebly.com

Maria Ramos conheceu o trabalho de Viewpoints na improvisação e composição segundo a sua primeira ‘organizadora’, Mary Overlie, que declarou que ninguém pode inventar os Viewpoints. Eles são as partículas que compõem todo o fazer cénico e é na sua observação que esses pontos de vista se tornam nossos mestres e melhores companheiros. Maria Ramos: www.mariaramos.net
Joana Pupo conheceu os Viewpoints através de Anne Bogart e da SITI Company, que há mais de três décadas desenvolvem a adaptação dos Viewpoints para o teatro e praticam uma relação estreita entre a improvisação e a composição, onde a escuta e o movimento são a base de toda a criação. Joana Pupo: www.joanapupo.blogspot.com
Maria Ramos e Joana Pupo encontraram-se em 2011 no Grupo Ready Made, um grupo interdisciplinar de práticas de improvisação e de composição a partir dos Viewpoints, onde bailarinos, músicos, actores, artistas plásticos e escritores se juntavam para criar em contexto de JAM. Ambas têm um percurso como intérpretes, criadoras e formadoras, na dança e no teatro.

SOBRE OS VIEWPOINTS: https://sixviewpoints.com | www.siti.org

 



ENGLISH

23 to 27 of September

Masterclass with Angus Balbernie + Workshop "Viewpoints in dance and theatre", with Maria Ramos and Joana Pupo

“The Viewpoints in Dance and Theatre” project invites Angus Balbernie to give a masterclass to explore the relationship between composition and chaos, thus initiating the second scenic research workshop in Dance and Theatre through the Viewpoints.

MASTERCLASS With Angus Balbernie
Forum Dança | 23 September 2019, from 10am to 5pm
"You have nothing else to learn, here, now".
Four circular events: creation, composition, choreography, chaos.

“The Viewpoints in Dance and Theatre”, with Maria Ramos and Joana Pupo
Forum Dança | 24 to 27 de September 2019, from 2.30pm to 6.30pm
What happens in the STOP and the SUSPENSION?
This question is the starting point for four intensive days of work around the methods of improvisation and composition, from the Viewpoints.
Keywords: Stop, suspension, Space, Duration, Relationship, Look, Repetition, Variation, Trasition, Activation, Presence.

OPEN JAM SESSION
Forum Dança | 27 of September 6.45pm - 8pm

FOR: Professionals, students and people with previous experience in Movement and or Theatre.

PRICES
Both the Masterclass and Workshop can be made independently or in a complimentary form.
Master-class - 40€ | Workshop - 100€ | Masterclass + Workshop - 120€

DISCOUNTS: - 15% students and ex-students of Forum Dança, E.S.D., students and ex-students of Maria Ramos and Joana Pupo (from whatever context or school).

BIOS

Angus McLean Balbernie has created and directed around 85 works and taught across Europe, North and South America, Canada, and the Far East. Taught long-term at EDDC/ArtEZ Arnhem, Scottish School of Contemporary Dance, Dartington College of Arts, Northern School of Contemporary Dance and Falmouth University. Was also visiting professor of choreography at KNUA Seoul, and LEM Buenos Aires. He has been making work in unusual ways and mentoring students and artists for over 35 years across the world. Still makes the odd commissioned work, improvises quite a lot, and performs in work for others. He also plays the banjo left-handed and really quite badly. He might still improve. Angus Balbernie: www.angusbalbernie.weebly.com

Maria Ramos first encountered the Viewpoints in a workshop facilitated by Choreographer and Creator of the Viewpoints, Mary Overlie. Overlie herself stated that no-one can create the Viewpoints as they are simply the component parts which make up scenic action and that through observation, these ‘points of view’ become our masters and best companions. Maria Ramos: www.mariaramos.net
Joana Pupo first became familiar with the Viewpoints through Anne Bogart and the SITI Company whom for more than three decades have been adapting and developing the Viewpoints specifically for the Theatre. The company encourages the relationship between Improvisation and Composition, listening and movement as the basis for their practice and as the basis for all Theatrical Creation. Joana Pupo: www.joanapupo.blogspot.com
Maria Ramos and Joana Pupo met in 2011 in Ready Made Group, an interdisciplinary group of Improvisation and Composition practices from the Viewpoints, where Dancers, Musicians, Actors and Writers came together to create in a JAM context. Both women are Actors, Directors, Teachers and Trainers in the areas of Dance and Theatre.

ABOUT THE VIEWPOINTS: https://sixviewpoints.com | www.siti.org


 

[Arquivo 2006 - 2012]